Jarná únava? Vďaka správnemu jedálničku už nie

Jarná únava? Vďaka správnemu jedálničku už nie

Keď podvyživujeme telo


Ak je naše telo ochudobňované v tej najzákladnejšej rovine, to znamená, že mu nie je dodávaný vyvážený pomer všetkých dôležitých látok v správnych pomeroch, ako sú sacharidy, tuky a bielkoviny, ďalej vitamíny a minerálne látky, je jasné, že začne protestovať, pretože nemá kvalitný zdroj energie. "Často sa stretávame s klientmi, ktorí sú podvyživení - aj keď majú napríklad nadváhu. Tým, že ich organizmus energeticky trpí, sú všetky metabolické a ďalšie funkcie v tele prepnuté do núdzového režimu", upozorňuje Mgr. Zuzana Bohátová, nutričná poradkyňa NATURHOUSE a dodáva: "Preto všetkým klientom dôrazne vysvetľujeme, aké dôležité je jesť pravidelne každé dve a pol až tri hodiny bohatú pestrú stravu s vysokým podielom zeleniny a ovocia, nezabúdať na dôležité jedlá dňa, ako sú raňajky a desiaty, vynechať energetické bomby, ako je alkohol a sladké, a nezabúdať na pitný režim. Ak klienti dodržiavajú náš výživový plán, únava sa ich prestane týkať".


Keď pečeň zahlási stav preťaženia


Pečeň sa podieľa na neuveriteľných 500 funkciách v tele. Dôležitú úlohu zohráva aj pri filtrovaní škodlivín. Keby tento proces v tele chýbal, postupne by sa otrávili všetky bunky a náš organizmus by sa neubránil zlyhaniu. Je teda nesmierne dôležité starať sa o jej kondíciu. Našťastie je telo natoľko múdra, že už mierny pokles výkonnosti patrične hlási. A to nielen únavou a malátnosťou, ale napríklad zadržiavaním vody, návalmi i nočnou nespavosťou, ktorá sa často objavuje medzi polnocou a treťou hodinou ráno, kedy sa práca pečene dostáva do najväčších otáčok.


A nech už tieto príznaky pociťujete, či im chcete preventívne zamedziť, zaraďte do jedálnička artičok. Ten totiž obsahuje cynarin, ktorý zvyšuje tvorbu moču a močoviny a napomáha vyplavovaniu odpadových látok. Artičoky sú výborné v šalátoch, len s ľahkou citrónovou zálievkou alebo pečené v rúre a pokvapkané panenským olivovým olejom. A ak ich chuti príliš neholdujete, stavte na preparáty, ktoré ich obsahujú - ampule LEVANAT či koncentrát CINARKI, ktoré môžete zakúpiť vo všetkých poradniach NATURHOUSE.


Pečeň prebudí k životu i púpava. Využite toho, že sú jej plné pláne a natrhajte si jej listy. Obsahujú veľké množstvo vitamínu C, ale aj karotenoidy, mangán a draslík, ktoré majú pozitívny účinok okrem pečene aj na obličky a na posilnenie imunity. Môžete si z nich pripraviť odvar a ten popíjať. My ale radšej odporúčame púpavový šalát. Budete prekvapení, ako skvelo a netradične chutí napríklad s pokrájaným jablkom, feniklom a citrónovou zálievkou.


A ak niekde narazíte na žeruchu, rozhodne ju vložte do nákupného košíka. Aj ona má totiž pečeni čo ponúknuť. Obsiahnuté éterické oleje podporujú látkovú výmenu a tvorbu tráviacich štiav. Látky z čerstvo nastrihanej žeruchy priaznivo ovplyvňujú činnosť žlčníka, vylučovanie žalúdočných štiav a pôsobia močopudne.


Naštartujte jarnú očistu s našimi detoxikačnými receptami:
Feniklová polievka


Suroviny: 1 fenikel, 350 g hrášku, 1 cibuľa, cesnak, olej, ligurček a petržlenová vňať


Postup: Na cibuľke a cesnaku orestujte mrazený hrášok a pokrájaný fenikel, podlejte vodou a potom rozmixujte. Dochuťte ligurčekom a petržlenovou vňaťou.



Nátierka z cvikle


Suroviny: 1 Lučina linea, 1/2 uvarené červenej repy, 1 kocka chrenu, soľ, korenie


Postup: Cviklu a chren nastrúhajte najemno a zmiešajte s Lučinou linea. Podľa potreby dochuťte soľou a korením.


Detox drink


Suroviny: 1 vrecúško čaju INFUNAT RELAX, riasy wakame, na dochutenie citrón/pomaranč/škorica/stéviové sladidlo PECVA


Postup: Menšiu hrsť rias wakame opláchnite a pridajte do uvareného čaju INFUNAT RELAX. Podľa chuti pridajte plátok citróna, pomaranča, škoricu či doslaďte stéviovým sladidlom PECVA.


Šalát z červenej kapusty


Suroviny: 1 menšia hlávka červenej kapusty, 1 menšia hlávka bielej kapusty, 2 mrkvy, 1 plechovka kukurice, 1 zväzok petržlenu, 100 g bieleho jogurtu, 1 lyžica jablčného octu, 1-2 lyžičky stéviového sladidla PECVA, 1/2 lyžičky soli, 1 lyžica dijonskej horčice, podľa chuti korenie


Postup: Kapustu nakrájajte nadrobno. Mrkvu očistite a nastrúhajte. Rovnako umyte aj zväzok petržlenu a nasekajte ho najemno. Kukuricu sceďte z nálevu a zmiešajte s ostatnou zeleninou a petržlenovou vňaťou. V miske zmiešajte jogurt, soľ, sladidlo PECVA, horčicu, ocot a koreniny. Touto zálievkou prelejte šalát. Môžete servírovať okamžite, ale najlepšie chutí, keď sa nechá 2-3 hodiny odstáť v chladničke.

Páčia sa Vám naše novinky? Viac rád môžete dostávať pravidelne do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím súhlas so spracovaním osobných údajov. Ďakujeme za pochopenie.