Jesenné poklady: jablká a hrušky

Jesenné poklady: jablká a hrušky

Jablká a hrušky sú jesennými pokladmi našich záhrad. Aj keď sa v našich obchodoch dajú kúpiť celoročne, ich prirodzenú sezónu by sme nemali premárniť, lebo máme najväčšiu šancu kúpiť a konzumovať ovocie s najvyššou výživovou hodnotou a od mnohých drobných pestovateľov často aj chemicky neošetrované. Potom môžeme ráno s pribalenými jabĺčkami na olovrant smelo vykročiť do práce podľa známeho príslovia „kto jablko denne zje, k tomu lekár nechodí“.


Jablká odporúčal už známy Sebastian Kneipp ako "pokrm krvi prospešný". Sú skvelým diétnym pokrmom upravujúcim rôzne žalúdočné ťažkosti, obojstranne regulujú stolicu, pri hnačke zastavia, pri zápche uvoľnia. Sú vynikajúcim zdrojom diétnej vlákniny a spolu s hruškami sú veľmi odporúčané gastroentorológiou. Aj starobylá indická ajurvéda po stáročia považovala dusené jablká, prípadne aj iné ovocie povarené spolu s korením ako napr. škorica a klinčeky, za pokrm veľmi liečivý pre stav tráviaceho traktu. Nie náhodou naše babičky tak radi robievali čerstvé kompóty s klinčekmi a škoricou ako zdravú náhradu dezertu.


Jablko pozostáva až z 30 % z pektínu, jablčnej vlákniny, ktorá znižuje hladinu cholesterolu a viaže na seba jedovaté látky ako je olovo a ortuť. Soli kyseliny vínnej - vínany - v jablku bránia škodlivej tvorbe fermentov a usadzovaniu baktérií v črevách. S každými desiatimi gramami vlákniny sa znižuje o 14 % pravdepodobnosť srdcových chorôb. Stredne veľké jablko obsahuje 5 g vlákniny.


Jablká pomáhajú aj proti obezite, hoci obsahujú istý podiel cukru. Obézne ženy, ktoré do svojej diéty zahrnuli tri jablká denne, schudli viac ako tie, ktoré jablká nejedli. Aj diabetici zaznamenali pozitívny vplyv jabĺk, kedy im po jedle menej vyskočila glukóza v krvi, pravdepodobne vďaka obsahu rozpustnej vlákniny. Iná štúdia zistila, že strava bohatá na ovocie, ako sú hrušky a jablká, pomáha ženám vo veku od 30- 50 rokov chudnúť. Po 12. týždňoch schudli ženy, ktoré jedli hrušky a jablká, priemerne 1,5 kg. Rovnaká štúdia navyše zistila u žien, ktoré konzumovali tieto dva druhy ovocia, významný pokles krvného cukru a cholesterolu.


Hruška je prastaré ovocie, ktoré ľudstvo pojedalo pravdepodobne už v dobe kamennej. Jedna stredne veľká hruška má rovnaký obsah vitamínu C a draslíka ako polovica šálky pomarančovej šťavy. Priemerná hruška obsahuje okolo 4 g vlákniny tvorenej prevažne rozpustnými pektínmi a lignanmi. Je tiež plná účinných rastlinných antioxidantov. Hrušky sa v dejinách používali na liečbu mnohých zdravotných problémov od porúch zažívania a kŕčov až po znižovanie horúčky.


V dužine a šupke hrušiek sa vitamíny a minerálne látky nachádzajú v zladenej rovnováhe, takže sa môžu v látkovej premene optimálne zužitkovať. To sa týka najmä protihráčov medzi biologicky účinnými látkami, napr. draslíka a sodíka, medi a zinku, vápnika a fosforu. Tieto vlastnosti robia z hrušiek najlepšiu potravinu pre boj s ťažkými kovmi a jedovatými látkami ako je olovo, ortuť a kadmium alebo konzervačnými prísadami, ktoré vyväzujú, neutralizujú a vylučujú z tela. Hrušky sú veľmi bohaté na kyselinu listovú (pre rast, krvotvorbu, dobrú náladu), draslík (odvodňuje) a vitamín C (imunitný systém).


Hrušky pôsobia v najvyššej miere regulačne na črevá. Podporujú odstraňovanie odpadových produktov látkovej premeny, zmierňujú tráviace ťažkosti. Naši predkovia však kládli veľký dôraz na to, ako hrušky jesť. Plody museli byť dokonale zrelé, pretože inak môžu pôsobiť plynatosť a zápchu. A pokiaľ neboli dokonale zrelé, jedli sa pečené, čo sa odporúča aj v súčasnej dobe, pretože pečené hrušky pôsobia regulačne a prípadné hnačky zastavia. Hrušky majú samy o sebe vysoký podiel vody, ktorý zabezpečí rýchly prísun uvoľnených živín do čriev. Tým pomáhajú črevá čistiť.


JEDNODUCHÁ PEČENÁ HRUŠKA


Ingrediencie: 1 stredná zrelá hruška, 1 lyžička až 1 lyžica javorového sirupu, 1,5 lyžice vody, 1 lyžica hrozienok, štipka čerstvo mletého klinčeka a muškátového orieška


Postup: Rúru predhrejte na 190° C. V miske zmiešajte sirup, vodu a korenie a do tejto tekutiny dajte na 20 minút namočiť hrozienka tak, aby boli úplne ponorené. Hrušku umyte a vykrojte jadrovník. Hrozienka vyberte a dajte do vydlabaného stredu hrušky. Povrch hrušky postriekajte javorovým roztokom. Pečte v zapekacej mise voľne zakrytej alobalom pri 190° C približne 20 minút alebo domäkka.


2 TIPY NA HRUŠKOVÉ SMOOTHIE


a/ 2 hrušky, 2 kusy stonkového zeleru, 1 list kelu, 1 hrsť zelenej petržlenovej vňate


b/ ½ hrnčeka čučoriedok, 1 uhorka, 1/4 limetky, 1 hruška


HRUŠKOVÉ ČATNÍ


Ingrediencie: 1 šálka hrušiek olúpaných a nakrájaných na plátky, 1 lyžica olivového oleja, štipka kurkumy, ¼ lyžičky mletého kardamónu, ¼ lyžičky čerstvo namletého čierneho korenia, ¼ lyžičky mletého zázvoru, ¼ lyžičky prelisovaného cesnaku, ¼ šálky prepláchnutých hrozienok, štipka soli, ½ lyžice medu


Postup: Na rozohriatom oleji orestujte hrušky, pridajte ostatné ingrediencie okrem medu, opekajte asi 15 minút na miernom ohni. Nechajte 20 minút vychladnúť a potom primiešajte med. Dobre premiešajte a podávajte.


PLNENÉ PEČENÉ JABLKÁ


Ingrediencie: 8 väčších pevných jabĺk, hŕstka hrozienok, hŕstka sušených marhúľ, hŕstka sušených brusníc, ½ lyžičky mletej škorice, ½ lyžičky mletého muškátového orieška


Postup: Rúru predhrejte na 180° C. Z jabĺk vyrežte jadrovník a postavte ich vedľa seba do keramickej zapekacej misy. Všetky ostatné prísady spolu zamiešajte a naplňte nimi jablká. Vložte do rúry a pečte asi 30 minút, až jablká zozlatnú.


Tip: Plnené pečené jablká sú vynikajúcou prílohou napr. k pečenej bravčovej sviečkovej alebo morke.

Páčia sa Vám naše novinky? Viac rád môžete dostávať pravidelne do Vašeho e‑mailu.