Nevyhýbajte sa citrusom: môžu pomôcť s problémami spojenými s obezitou

Nevyhýbajte sa citrusom: môžu pomôcť s problémami spojenými s obezitou

Citrusové ovocie ako pomaranče, grapefruity, citróny a limetky obsahujú určitý typ antioxidantu, ktorý pôsobí ako protiváha vážnych zdravotných problémov spojených s obezitou. Pridanie citrusových plodov ľuďom s nadváhou môže pomôcť znížiť riziká rozvoja srdcových chorôb, poškodenie pečene a cukrovky.


Typická slovenská strava je pomerne tučná a kaloricky výdatná. Organizmus prebytok tuku uloží. Tukové bunky však môžu produkovať substancie, ktoré poškodzujú iné zdravé bunky. Dochádza k tzv. oxidatívnemu stresu, ktorý za normálnych podmienok prekonáva imunitný systém vlastnou antioxidačnou obranou. Avšak ak milovníci ťažkej stravy pokračujú v ďalšej konzumácii ťažko stráviteľných jedál, môžu zahltiť imunitný systém a jeho schopnosť brániť sa chorobám.


Vtedy strava s dodatočným prísunom jedla s vysokým podielom antioxidantov môže pomôcť. Citrusové ovocie obsahuje antioxidanty flavonoidy. Tieto látky, ako sa zistilo, hrajú dôležitú úlohu v obmedzení rizika oxidatívneho stresu a poškodenia zdravých buniek. Tiež snímajú tlak na prepracovaný imunitný systém. Vo vykonanej štúdii bolo v niektorých prípadoch pozorované až 50% zníženie výskytu látok signalizujúcich poškodenie organizmu. Flavonoidy tiež chránili pečeň a spomaľovali jej stukovatenie.


Ak pridáte citrusové ovocie do svojej stravy, budete podporovať zdravé procesy v organizme a tiež budete pôsobiť proti efektu už existujúcich aktívnych tukových buniek presýtených tukom. Pomôže vám to obmedziť poškodenie pečene, znížiť množstvo tuku v krvi a redukovať množstvo krvnej glukózy. Aj komukoľvek ďalšiemu, kto netrpí nadváhou či obezitou, citrusové plody znížia riziko kardiovaskulárnych chorôb a cukrovky tzv. druhého typu.


Citrusy konzumujeme obzvlášť v čase zníženého slnečného žiarenia, pretože obsahujú látky, ktoré zvyšujú citlivosť na slnečné žiarenie. V letnom období sme našťastie obklopení množstvom domáceho ovocia, ktoré je dodatočnou antioxidačnou injekciou pre oslabený organizmus. V zime citrusové plody poslúžia ako dostupný zdroj nevyhnutného vitamínu C rovnako tak, ako pomáhali moreplavcom. Bol to James Cook, ktorý ako prvý svoju posádku nútil jesť kyslé citróny spolu s kyslou kapustou a podarilo sa mu na trojročnej plavbe zmapovať celý Tichý oceán. Aj keby sme si mysleli, že skorbut patrí do učebníc histórie, nie je tomu tak. Kvôli obľube priemyselnej stravy vo vyspelých krajinách hlási nové prípady Austrália a Veľká Británia.


Citronády, osviežujúce nápoje z citrusov, mali zrejme v obľube už starí Egypťania, aspoň odtiaľ pochádza prvá písomná zmienka o nich. Rozšíreným prostriedkom na liečbu zápchy je každodenné pitie citrónovej šťavy v horúcej vode (pozor, nečistíme si bezprostredne potom ani pred tým zuby). Pri nachladnutí je obľúbeným podporným prostriedkom pitie citrónovej šťavy s medom (polovica citróna a lyžička medu) alebo so soľou alebo so zázvorom. V čase zlatej horúčky v Kalifornii boli zlatokopovia ochotní za jeden citrón zaplatiť aj jeden dolár, a to je dosť aj v súčasnej dobe, v tej minulej to však bolo hotové imanie. Aj oni sa takto chránili pred problémami spojenými s nedostatkom vitamínu C, ktorý je kľúčovým hráčom imunitnej obrany.


Kyselina askorbová, čiže vitamín C, stimuluje v žalúdočnej sliznici tvorbu kyseliny soľnej a enzýmu pepsín. Tým sa výrazne zlepšuje zužitkovanie bielkovín, vápnika a železa v organizme. Pritom bielkoviny dodávajú energiu a odolnosť proti stresovej záťaži, vápnik tvorí kosti a zuby a je najlepším prírodným upokojujúcim prostriedkom na nervy, železo dodáva životodarný kyslík do všetkých telesných buniek.


Vitamín C už niekoľko minút po požití prináša sviežosť do žliaz: hypofýza a dreň nadobličiek majú v tele najvyššiu koncentráciu vitamínu C, potrebujú túto látku k tvorbe stresových a pohlavných hormónov. Iba s pomocou vitamínu C môže dôjsť k tvorbe hormónov šťastia a eufórie - noradrenalínu a Beta endorfínu. Zvieratá si vitamín C produkujú sami. Ľudia to však nedokážu. Vitamín C je tiež najsilnejšie prírodné antihistaminikum, takže potláča alergické reakcie. Pri silnom strese potrebujeme veľké množstvo vitamínu C, a vtedy je citrón a ďalšie citrusy ideálnou potravinou. Bioflavonoidy v dužine chránia chúlostivý vitamín C pred oxidáciou a až dvadsaťnásobne zvyšujú jeho účinnosť. Preto pri konzumácii citróna zjedzte aj trochu vnútornej dužiny.


Tak budete spolu so sprievodnými bioflavonoidmi aktívne vytvárať nové väzivá, urýchľovať rast vlasov a nechtov, zlepšovať videnie a posilňovať približne 100 000 km ciev v ľudskom tele, od veľkých tepien až po tepničky, arterioly. Tým citrusy preventívne pôsobia proti kŕčovým žilám a hemoroidom, urýchľujú liečenie rán, odstraňujú krvácanie z ďasien a pôsobia upokojujúco a hojivo pri paradentóze.


KURČA NA ZÁZVORE S POMARANČOM


¾ šálky čerstvej pomarančovej šťavy, 3 lyžice kvalitnej sójovej omáčky (napr. Tamari), 3 lyžičky prelisovaného čerstvého zázvoru, 4 vykostené kuracie prsia bez kože (po 150 g), 2 lyžice olivového oleja, 20 zelených fazuliek, 8 baby mrkvičiek, 1 stredná sladká paprika


V plytkej keramickej alebo sklenenej mise zmiešajte pomarančový džús, sójovú omáčku a zázvor. Polovicu marinády odlejte do nádoby, uzavrite a odložte do chladničky. Vo zvyšnej marináde obaľte kuracie prsia, prikryte ich a nechajte chladiť 1-6 hodín, pritom mäso niekoľkokrát obráťte. V hrubostennej panvici rozohrejte na strednom ohni olej. Kuracie prsia odkvapkajte nad misou a osmažte 2-3 minúty z každej strany dozlatista, zalejte zvyšnou marinádou, prikryte a zmenšite plameň. Duste 5-8 minút, až z mäsa po nabodnutí vidličkou alebo ostrým nožom vyteká číra šťava. Medzitým nad parou poduste fazuľu, mrkvu a červenú papriku, asi 3-4 minúty domäkka. Kuracie prsia na tanieri prelejeme šťavou z panvice a na taniere pridajte zelené fazule, mrkvu a papriku.

Páčia sa Vám naše novinky? Viac rád môžete dostávať pravidelne do Vašeho e‑mailu.