Jarný reštart: za 3 dni vstávajte s novým pocitom

Detoxikácia a chudnutie
Jarný reštart: za 3 dni vstávajte s novým pocitom

pripravila Mgr. Štěpánka Kutišová, výživová poradkyňa NATURHOUSE v Jindřichovom Hradci


Doby, kedy som si odvažovala jeden kilogram jabĺk ako jediný denný prídel potravín, sú dávno preč. Napriek tomu si dodnes spomínam na nepríjemný pocit, ktorý predchádzal odopieraniu nadchádzajúceho dňa. Práve tento nepríjemný pocit sa javil ako jediná možnosť udržať si váhu po predchádzajúcej redukčnej diéte, ktorá sa neúprosne hlásila o pozornosť v podobe dane zvanej jo-jo efekt. Vskutku, prísna alebo nevyvážená diéta sa chová ako kreditná karta. Vezme si všetko späť aj s úrokmi.


Avšak aj naši predkovia periodicky podstupovali obdobie zmeny stravovacích návykov a doby osláv sviatku Veľkej noci, Vianoc, kermešov, dožiniek a fašiangov pravidelne prekladali pôstmi, ktoré sa javili ako rozumné vyváženie bohatšieho jedálnička. Pôsty, hoci sa nedržali kvôli udržiavaniu štíhlej línie, neznamenali zákaz príjmu potravy. Skôr by sa do dnešného jazyka dali preložiť slovom diéta. Jedálniček sa zjednodušil a obmedzil sa prísun živočíšnych potravín, ktoré boli nahradené rybami.


Pravidelné odľahčenie stravy je v dnešnej dobe bohatej na konzumáciu vysoko kalorických a priemyselných potravín nutnosťou. Avšak dni, ktoré venujeme ozdraveniu nášho jedálnička, by rozhodne nemali byť nudné a my by sme sa nemali nútiť do konzumácie nelákavých a mdlých pokrmov. Ja sama už svoje telo nemienim trápiť akýmikoľvek diétnymi výstrelkami a dni, kedy ľahšie a menej jem, prežívam v pohode a s radosťou.


Vyskúšajte si takýto odľahčujúci jedálniček a sami si zostavte menu na tri dny z nasledujúcich receptov. Tie, ktoré vám budú chutiť, môžete zaradiť do vášho každodenného jedálnička. Vy, ktorí cítite potrebu zmeny životného štýlu a stravovania, môžete začať prípravou niekoľkých chutných a super zdravých receptov.


Ak ste vedení v aktívnej redukčnej fáze s jedálničkom NATURHOUSE a úbytky váhy vám začali stagnovať, vyskúšajte na tri dni zmenu v stravovaní. Metabolizmus spravidla reaguje na zmeny a tiež ich periodicky vyžaduje. Po troch dňoch sa však nezabudnite vrátiť k doplňovaniu dostatočného množstva bielkovín. Ak tento jedálniček bude na vás akokoľvek prísny a vy budete mať hlad alebo sa začnú hlásiť nutkavé chute, začnite s dopĺňaním bielkovín ihneď. K púpavovému šalátu si tak napríklad dajte aspoň vajce alebo si orestujte jednoduché rybie filé.


7+1 SKVELÝCH RECEPTOV NA JARNÚ OČISTU


PÚPAVOVÝ ŠALÁT S FENIKLOM A PESTRECOM
Ingrediencie:
1 šálka púpavových listov umytých a jemne pokrájaných, 1 ošúpané a pokrájané zelené jablko, 1 jemne pokrájaná buľva stredne veľkého feniklu, 3 polievkové lyžice citrónovej šťavy, 1-2 lyžice olivového oleja, 1 polievková lyžica kvalitného medu, soľ a čierne korenie na dochutenie, 1 polievková lyžica semienok pestreca mierne opražených
Postup:
Vo veľkej mise zmiešajte púpavu, jablko a fenikel. Pridajte citrónovú šťavu, olivový olej a med. Dochuťte soľou a čiernym korením podľa chuti. Na panvici so silnými stenami 3-5 minút pri strednej teplote grilujte semienka pestreca. Následne ich rozomeľte v mlynčeku na kávu (alebo aspoň použite ľanové semienka) a šalát nimi posypte.


DETOX ŠŤAVA NA ODSTRÁNENIE ŤAŽKÝCH KOVOV
Ingrediencie:
3 stonky stopkového zeleru, 1 uhorka, 1 hrsť petržlenu, 1 hrsť koriandru, 1 zelené jablko, ½ buľvy feniklu, 1 citrón
Postup:
Suroviny postupne odšťavíme v kvalitnom odšťavovači, ktorý dokáže spracovať aj byliny.


JEDNODUCHÁ DETOX SÓDA
Ingrediencie:
250 ml minerálky, 1 polievková lyžica domáceho jablčného octu (v bio kvalite), ½ odšťaveného citrónu
Postup:
Ingrediencie zmiešame vo väčšom pohári a popíjame.


DRASLÍKOVÁ HARMONIZAČNÁ POLIEVKA
Ingrediencie:
4 šálky vody, 4 stredné cukety, 3,5 šálky zelených fazuliek nahrubo pokrájaných, 1 menší zväzok nahrubo pokrájaného petržlenu, 3 jemne pokrájané paradajky, 2 strúčiky jemne pokrájaného cesnaku, 2 pokrájané stopkové zelery, 1 polievková lyžica morskej či himalájskej soli
Postup:
Suroviny vložíme do hrnca, zalejeme vodou a asi 30 minút necháme mierne prebublávať. Podávame.


CUKETOVÉ ŠPAGETY S RAJČINOVOU SALSOU
Ingrediencie:
3 cukety pokrájané v špiralizéri na špagety (alebo použijeme škrabku na zemiaky či strúhadlo na plátky uhorky), 1 šálka rajčín, 6 namočených sušených paradajok, 2 lyžice olivového oleja, 2 strúčiky cesnaku, 1 namočená datľa, 2 lyžice petržlenu, 1 lyžička morskej či himalájskej soli
Postup:
Cukety necháme prejsť špiralizérom a vytvoríme špagetky. Ostatné suroviny dáme do mixéra a pripravíme jemnú salsu, ktorou špagetky polejeme.


POSILOVACÍ PROTEÍNOVÝ SMOOTHIE
Ingrediencie:
1 šálka mandľového mlieka, 1 banán, 1 polievková lyžica kvalitného kakaového prášku, 1 polievková lyžica maca prášku, 1 polievková lyžica konopných semienok alebo konopného proteínu, prípadne jedna polievková lyžica včelieho peľu
Postup:
Ingrediencie dáme do mixéra a rozmixujeme. V prípade teplého počasia môžeme mixovať s ľadom ako osviežujúci kokteil.


ROZTLAČENÉ AVOKÁDO S DUSENOU ZELENINOU A QUINOOU
Ingrediencie:
1 avokádo, ¼ červenej nadrobno nakrájanej cibule, hrsť koriandru, 1/8 lyžičky kajenského korenia, šťava z polovice citróna, soľ na dochutenie. Tieto ingrediencie roztlačíme a zmiešame vidličkou v miske.
Hrsť zelenej kapusty, 1 hrsť špenátu, hrsť jemných byliniek (bazalka, mäta, petržlen), ghí alebo olivový olej na osmaženie, 1 šálka uvarenej quinoy
Postup:
Na horúcu panvicu dáme lyžicu kokosového oleja alebo ghí alebo olivového oleja a zeleninu na nej necháme mierne grilovať (ghí znesie vyššiu teplotu). Zmäknutú zeleninu preložíme na tanier, pridáme avokádovú salsu a na horúcej panvici ešte krátko prehrejeme uvarenou quinou. Podávame.


ŠALÁT NA PREČIŠTENIE PLETI
Ingrediencie:
2 hrste horkej zeleniny (rukola, čakanka, púpava), 1 strúhaná mrkva, 1 strúhaná reďkovka alebo niekoľko reďkoviek, 1 nakrájaná uhorka, ½ nakrájanej červenej cibule.
Dressing: 1 avokádo, 1 odšťavená limetka, 1 polievková lyžica jablčného octu, štipka kajenského korenia, ¾ lyžice medu, hrsť čerstvých byliniek, ¼ čajovej lyžičky soli
Postup:
Najskôr si v mixéri pripravte dressing. Zeleninu dajte do misy, rukou premiešajte, pridajte dressing a ďalej všetko premiešajte.

Páčia sa Vám naše novinky? Viac rád môžete dostávať pravidelne do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím súhlas so spracovaním osobných údajov. Ďakujeme za pochopenie.