Kapusta biela, červená, kyslá, kimchi a iné zaujímavosti

Sezónne recepty
Kapusta biela, červená, kyslá, kimchi a iné zaujímavosti

Pripravila Mgr. Štěpánka Kutišová, výživová poradkyňa NATURHOUSE v Jindřichovom Hradci.


Kapusta je výborným zdrojom vitamínu C a vlákniny. Na vlákninu je bohatá obzvlášť kapusta biela, červená však obsahuje aj hodnotné antokyány, má viac provitamínu A, draslíka a dvojnásobne viac železa. Pokrmy a šaláty z červenej kapusty majú tiež o niečo výraznejšiu chuť. Selén obsiahnutý v červenej kapuste má široký rozsah terapeutických účinkov. V 100 g červenej kapusty je ukrytých až 5 mikrogramov selénu. O seléne sa hovorí, že pôsobí pozitívne na znižovanie krvného tlaku, pomáha zásobovať svaly (najmä srdcové) kyslíkom, pomáha tvoriť protilátky, odstraňuje z tela ťažké kovy, preventívne pôsobí proti neplodnosti. Pri ťažkostiach so správnym fungovaním štítnej žľazy sa odporúča častá konzumácia kapusty a ďalšej hlúbovej zeleniny.


Biela kapusta okrem vitamínu B12 obsahuje vyvážene všetky vitamíny B-komplexu. Je teda skvelou potravinou proti stresu. Má mnoho kyseliny listovej, ktorá sa spotrebováva stresom na tvorbu stresových hormónov. Vysoká koncentrácia vitamínu C prispieva k regenerácii stresových žliaz ako je hypofýza a dreň nadobličiek, ktoré majú najvyššiu koncentráciu vitamínu C v tele. B vitamíny uľahčujú prúdenie glukózy do mozgových a nervových buniek, čím sa upokojujú nervy; aktivujú výkon mozgu a dochádza k zmierneniu nepokoja a symptómov nervozity.


Kapusta obsahom vody a hojnosťou vlákniny plní a sýti a je skvelým spoločníkom všetkých, ktorí sa snažia redukovať váhu. V neposlednom rade obsahuje veľa mangánu pre tvorbu pigmentu, povzbudenie štítnej žľazy a tiež zinku. Kapustová šťava je známou kúrou pre osoby so žalúdočnými či dvanástnikovými vredmi.


Kimči, fermentovaná a pikantná pekinská kapusta, je bohatá na probiotické baktérie, o ktorých vieme, že podporujú silný imunitný systém, podporujú zdravé trávenie, zvyšujú využitie živín absorbovaných z jedla, pomáhajú syntetizovať určité vitamíny a sú prevenciou hnačky. Probiotiká v kimči navyše detoxikujú telo od toxínov ako je bisfenol A, ťažkých kovov a pesticídov. Konzumácia kimči u každého jedla je v Kórei legendárna, a to už viac ako 2000 rokov.


ŠALÁT Z KYSLEJ KAPUSTY


Suroviny: 350 g kyslej kapusty, 1 jablko, 2 lyžice hrozienok, 1 lyžica oleja


Postup: Kyslú kapustu trochu našuchorte, prípadne pokrájajte. Jablko aj so šupkou nakrájajte na čo najdrobnejšie kocky a zamiešajte ich do kapusty. Vmiešajte olej. Ozdobte hrozienkami.


STREDOMORSKÁ KAPUSTNICA


Suroviny: 1 veľká cibuľa, 2 strúčiky cesnaku, 1 žltá a 1 červená paprika, 2-4 lyžice oleja, 250 g mrkvy, 3 stonky stonkového zeleru, 250 g zelených fazuliek, 500 g kapusty, 2 chilli papričky, po 1 vetvičke bazalky, tymianu a šalvie, 4 paradajky, 75 g vykôstkovaných čiernych olív, soľ, 2 lyžice balzamika


Suroviny na pastu: 200 g čiernych vykôstkovaných olív, 50 g konzervovaných kapár, 2 vetvičky tymianu, strúhaná kôra z 1 citróna, 1 lyžica olivového oleja


Postup: Cibuľu nakrájajte na osminky a spoločne s neošúpanými strúčikmi cesnaku ich sprudka opražte na oleji. Postupne pridajte nadrobno nakrájané papriky, mrkvu, zeler, zelené fazuľky. Každú surovinu vždy sprudka opražte cca 1 minútu, nakoniec pridajte nadrobno nakrájanú kapustu, okoreňte rozdrvenými chilli papričkami, zalejte 1 litrom vody a nechajte prejsť varom. Pridajte bylinky a polievku nechajte pod pokrievkou variť 5 minút, a to na veľmi miernom ohni. Potom odstráňte cesnak a bylinky, pridajte sparené, olúpané a nakrájané paradajky a vykôstkované olivy. Osoľte, dochuťte octom a nechajte 5 minút stáť. Medzitým pripravte olivovú pastu: olivy, kapary, tymian a citrónovú kôru rozmixujte a vymiešajte dohladka s olivovým olejom a hmotu osoľte a okoreňte. Lyžičku olivovej pasty potom pridajte do každej porcie polievky na tanieri.


Tip: V redukčnej fáze obmedzujte množstvo použitého oleja na 3 lyžice denne a množstvo pridaných olív.


KAPUSTOVÉ ŠALÁTY


Suroviny na 4 porcie: 400 g kapusty, citrónová šťava, 1 lyžica oleja, mletý zázvor


Postup: Kapustu umyte, nakrájajte na rezance a sparte vriacou vodou. Sceďte ich, ihneď pokvapkajte citrónovou šťavou, zjemnite lyžicou oleja a okoreňte mletým zázvorom. Podľa chuti potom môžete pridať:


1. Brokolicu (120 g) rozobranú na ružičky a sparenú.


2. Karfiol (120 g) rozobratý na ružičky a 7 minút tepelne upravený. Šalát okoreňte muškátovým kvetom.


3. Červenú alebo žltú papriku nakrájanú na rezance.


4. Šalátovú uhorku (120 g) nakrájanú na jemné rezančeky a nasekaný kôpor.


5. Nakrájanú bielu cibuľu (50 g) a 2-3 strúčiky rozotreného cesnaku.


6. Strúhaný chren (30 g).


7. Nasekanú bielu a červenú cibuľu (po 40 g).


8. Strúhanú mrkvu (100 g) a nastrúhané jablká (50 g).


9. Sterilizovanú červenú repu (120 g). Okoreňte mletým feniklom.


10. Kaleráb či reďkovky (120 g), nastrúhané alebo nakrájané.


11. Ananás (40 g).


12. Nakrájanú pomarančovú dužinu (120 g) a sparené, olúpané a na rezance nakrájané mandle (30 g).


13. Uvarenú šošovicu (160 g).


14. Nakrájané sterilizované šampiňóny (80 g).


 

Páčia sa Vám naše novinky? Viac rád môžete dostávať pravidelne do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím súhlas so spracovaním osobných údajov. Ďakujeme za pochopenie.