Karotkou a paradajkami ku zdravému letnému opáleniu

Sezónne recepty
Karotkou a paradajkami ku zdravému letnému opáleniu

Tiež sa chystáte na dovolenku a tešíte sa na bohatý slnečný kúpeľ, ktorý vám prinesie mladistvý a športový vzhľad a opálené telo? Aj keď som tú vlaňajšiu trávila len na Lipne, známi komentovali moje opálenie, ako keby som práve prišla z Karibiku. Na tom by však nebolo nič divné. Keď som však niekoľko takýchto komplimentov dostala v novembri, bolo jasné. Nie je to slnkom, môže za to mrkva! Mrkva, ale aj marhule, bataty, kaki, tekvica, melóny a ďalšie ovocie a zelenina, ktoré bohato a s chuťou pojedám.


To, že je mrkva a ďalšia zelenina bohatá na karotenoidy zdravá, vie každé malé dieťa. Je bohatá na vitamíny, antioxidanty, ktoré chránia zrak a majú prirodzené antibakteriálne a antiseptické účinky. Rovnako tak podporujú imunitný systém. Avšak to, že sú také skvelé pre atraktívny vzhľad pleti, môže byť pre niekoho novinkou. Výskumníci z Nottinghamskej univerzity sa zaoberali troma štúdiami, v ktorých skúmali, ako karotenoidy z mrkvy, paradajok a ďalších druhov zeleniny oranžového sfarbenia ovplyvňujú melanín v pokožke.


Výsledky preukázali, že tí, ktorí prijímali viac karotenoidov z ovocia a zeleniny, mali pokožku sfarbenú viac do bronzova. Posledná štúdia dokonca ukázala, že ak si ľudia mali vybrať medzi farbou pokožky vytvorenou slnkom a farbou spôsobenou vyšším príjmom karotenoidov, preferovali zdravú farbu pleti vytvorenú vyššou konzumáciou zeleniny pred slnečným opálením! Dr. Ian Stephen, vedúci výskumu, k tomu podotýka: „Ak chcete zdravšiu a atraktívnejšiu farbu pokožky, urobíte lepšie, ak budete jesť stravu bohatú na ovocie a zeleninu, než polihúvať na slnku.“ 1/


Karotenoidy sú antioxidanty, ktoré pomáhajú pohltiť poškodzujúce látky vytvárané stresom a každodennou záťažou obzvlášť vtedy, ak je organizmus chorý. Sú dôležité aj pre reproduktívne zdravie. Dr. Stephen k tomu dodáva: „Väčšina ľudí si myslí, že najlepší spôsob, ako zlepšiť farbu pleti, je opaľovanie na slnku, ale náš výskum preukazuje, že pojedanie množstva zeleniny a ovocia je v skutočnosti omnoho efektívnejšie.“


Také poklady ako je karotka, ale nie sú dobré len na zdravé opálenie. V roku 2014 vedci z univerzity v Newcastli vydali správu, že prirodzené substancie v mrkve, ktoré sa nazývajú polyacetylény, potláčajú zápal a rakovinu. Mrkva obsahuje tiež falcerinol, ktorý u laboratórnych zvierat pomohol redukovať nádory. Táto látka sa ničí varením, preto je dobré mrkvu i karotku konzumovať aj v surovom stave. Povarenie na druhú stranu zvýši vstrebávanie karotenoidov, ktoré bez tepelnej úpravy dosahuje len asi jednu štvrtinu. Pridanie tuku k dusenej alebo varenej mrkve pomôže k asi päťdesiatpercentnému vstrebávaniu karotenoidov.


Mrkva, ako sa zistilo, tiež pomáha proti spáleniu na slnku. Betakarotén zmenšoval červené zafarbenie pokožky po slnečnom spálení. A aby toho nebolo málo, tak štúdia z roku 2010 zistila, že aj nižšia 30 mg denná suplementácia betakaroténom významne zvýšila elasticitu pokožky, pomohla zvýšiť produkciu kolagénu v pleti a zlepšila výskyt vrások na tvári! Neváhajte a v lete vyskúšajte niektorý z produktov NATURHOUSE z rady JUVENKI, lebo nie náhodou je ich názov odvodený od španielskeho slova „joven“ - teda mladý!


Okrem doplnkov stravy konzumujeme mrkvu v podobe čerstvej šťavy, zdravej a chutnej desiaty či olovrantu s trochou orechového masla alebo hummusom, nepohrdneme mrkvovou polievkou, upečieme mrkvový koláč alebo zrána zásobíme črevá masou vlákniny v podobe mrkvovo-jablkového šalátu. Spomínate na nekončiace dodávky mrkvového šalátu v detstve? Bez toho, aby to mamičky a pani kuchárky zo školských jedální zrejme tušili, tieto šaláty sú skvelou kúrou proti výskytu bežných detských parazitov.


V neskoršom veku môže mrkva pomôcť dospievajúcim deťom redukovať množstvo nezdolných vyrážok na pleti. Vitamín A, ktorého denné odporúčané množstvo na konzumáciu zvýšite až na 300 % už po konzumácii jednej jedinej mrkvy, totiž pomáha pečeni vyplavovať toxíny z tela. Ak jete zeleninu ako je mrkva, stimulujete odtok žlče z pečene a odstránenie toxínov, ktoré okrem iného pomáhajú tiež vyčistiť pleť. Nezabudnime zároveň, že nedávne štúdie rovnako poukázali na fakt, že akné môže súvisieť s konzumáciou mliečnych produktov a rafinovaných jedál s vysokým glykemickým indexom.


Je to však práve glykemický index mrkvy, ktorý niektorým dietológom a výživovým poradcom robí vrásky na čele a obávajú sa odporúčať mrkvu kvôli vyššiemu obsahu cukru. V tomto smere však doktor Stephen upozorňuje, že ak by ste sa po konzumácii mrkvy chceli dostať na uvádzaný GI okolo 65, čo sa považuje za stredne vysoký glykemický index, museli by ste počas dvadsiatich minút skonzumovať asi deväť veľkých mrkiev: a to je výkon len pre borcov! Vzhľadom na bežné dávky, v ktorých sa mrkva konzumuje a faktu, že cukor je viazaný skutočne vysokým množstvom vlákniny, nie je treba si mrkvu a ďalšie oranžové a červené pochutiny odriekať a kvôli úsiliu schudnúť sa im vyhýbať. S mrkvou nám totiž bude v každom smere lepšie.


1/ University of Nottingham: Looking good on greens, dr. Ian Stephen, Journal Evolution and Human Behaviour, 2011


MRKVOVÁ POLIEVKA SO ZÁZVOROM


Ingrediencie na 4 porcie:


1 kg mrkvy, 1 veľká cibuľa, 2 lyžice oleja, 1 čili paprička, kúsok zázvoru, 1 l vody alebo zeleninového vývaru DIETESSE.3, 2 veľké strúčiky cesnaku, ½ citróna, soľ, čierne korenie, prípadne lyžica jogurtu na ozdobu alebo lyžica kokosového mlieka alebo kozieho syra


Postup:


Vo veľkom hrnci nechajte na oleji zmäknúť nadrobno pokrájanú cibuľu, rozdrobenú papričku a nasekaný zázvor. Pridajte kolieska mrkvy a ešte chvíľu opekajte. Zalejte vodou (v tom prípade mrkvu osoľte) alebo vývarom a povarte do zmäknutia. Na záver do polievky prelisujte cesnak a tyčovým mixérom ich rozmixujte. Dochuťte soľou, čerstvo mletým čiernym korením a citrónovou šťavou. Podávajte s lyžicou jogurtu alebo kozieho syra alebo prilejte trochu kokosového mlieka. Polievku môžete tiež dochutiť karí korením.


ORANGE DETOX SMOOTHIE


Ingrediencie:


5 mrkiev, 2 jablká, 2 stopky zeleru, 2 kivi a ½ červenej repy


Postup:


Umyte a prípadne ošúpte zeleninu (tú v bio kvalite necháme v šupke). Nakrájame na väčšie kúsky. Všetko vložíme do mixéra. Rozmixujeme. Pijeme na lačno, na desiatu alebo pred jedlom.

Páčia sa Vám naše novinky? Viac rád môžete dostávať pravidelne do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím súhlas so spracovaním osobných údajov. Ďakujeme za pochopenie.