Letné poklady: marhule a broskyne

Sezónne recepty
Letné poklady: marhule a broskyne

Pripravila Mgr. Štěpánka Kutišová, výživová poradkyňa NATURHOUSE v Jindřichovom Hradci


Strava obyvateľov severného Pakistanu okolo pohoria Karákoram sa vyznačuje veľkou konzumáciou marhúľ a marhuľových jadier. Do Európy boli podávané správy už v tridsiatych rokoch minulého storočia, kedy sa títo ľudia v takmer dokonalom zdraví, fyzickom aj mentálnom, dožívali dlhovekosti.


Pestovanie marhúľ je staré viac ako 3000 rokov. V strednej Európe sú známe asi až od 14. storočia. Dodnes tu často čelia náporom jarných mrazíkov, ktoré poškodzujú úrodu. Ak kupujeme dovážané plody, nezabúdajme ich poriadne a niekoľkokrát opláchnuť studenou a horúcou vodou, a tým aspoň čiastočne znížiť nánosy pesticídov. Broskyne a ich hladkoplodá odroda nektárinky tiež čelia vysokej chemizácií. V niektorom prípade, napríklad pri podávaní malým deťom, bude lepšie plody spariť a ošúpať. Vyskúšať môžeme tiež lúhovanie vo vode s jedlou sódou, ktorá vyplavuje pesticídy.


Marhule sú jedným z najbohatších prírodných zdrojov vitamínu A a beta-karoténu. Hrsť marhúľ poskytuje 100 %-nú dennú odporúčanú dávku beta-karoténu a obsah karotenoidov len v troch marhuliach môže presiahnuť až 16 000 mikrogramov. Marhule sú bohaté na draslík, vitamín C a vlákninu, obsahujú veľké množstvo fotochemikálií.


Marhule majú vysoký obsah vitamínu A, čo je účinný antioxidant v boji proti poškodeniu očných tkanív voľnými radikálmi. Tieto krásne oranžové plody sú vďaka kombinácii kyseliny listovej s bohatým obsahom medi a kobaltu ideálnym ovocím pre bledé, chudokrvné osoby. Obsahujú tiež mnoho niacínu (na nervy, proti napätiu a podráždenosti), kyselinu pantoténovú (pre vitalitu, odbúravanie tukov, zdravé vlasy) a v neposlednom rade, a to zvlášť u sušených plodov, značné množstvo organicky viazaného železa. Sú tak veľmi silným podporným prostriedkom pre tvorbu krvi. Sušené plody marhule patria k najlepším zdrojom železa, čím zvyšujú hladinu hemoglobínu. Sušenie taktiež zvyšuje koncentráciu draslíka a beta-karoténu. Je tiež zdrojom koncentrovanej energie, preto ich skonzumované množstvo na desiatu nepreháňajme, pokiaľ však nie sme na výdatnej cyklistickej túre. V prípade redukčnej diéty môžeme siahnuť po troch sušených nesírených marhuliach v čase, keď cítime silnú potrebu sladkého.


Broskyne obsahujú veľké množstvo draslíka, vápnika, sodíka, železa, zinku, horčíka a niacínu, ktoré pozitívne pôsobia na duševnú pohodu človeka. Sú typickým anti-stresovým ovocím, ktoré chráni telesné bunky. Vysoký podiel niacínu spolu s horčíkom, selénom a zinkom zlepšuje náladu, potláča vnútorný nepokoj a nervozitu. Keď sa karotény, xantofyli a iné rastlinné ochranné látky broskýň ocitnú v ľudskom metabolizme, pokračujú vo svojej obvyklej ochrane buniek, zlepšujú tým imunitný systém. Broskyne sú okrem iného bohaté na vitamín C a chránia pred voľnými radikálmi. Broskyne majú omladzujúci efekt, odvodňujú a pomáhajú aj pri chudnutí.


Ich konzumácia nie je náročná na tráviacu sústavu, pretože obsahujú šťavy, ktoré majú blahodarný vplyv na vylučovanie s ľahko preháňajúcim účinkom vďaka obsahu látok, ako je napríklad kyselina listová. Urýchľujú teda pohyb v črevách a uvoľňujú zápchu. Posilňujú väzivové tkanivá, cievy, srdce a krvný obeh. Vysoký podiel nukleových kyselín a vitamínu C ich zaraďuje medzi anti-aging medicínu, ktorá má lahodnú chuť, vôňu, je lákavá aj na pohľad, skrášľuje vo vnútri i vonku.


LIMETKOVO - BROSKYŇOVÝ CHIA PUDING


Ingredience:
2 broskyne, 1 šálka rastlinného mandľového alebo vodou zriedeného kokosového mlieka, 1 lyžica medu alebo javorového sirupu alebo lyžička stéviového sladidla PECVA, 1 lyžička limetkovej šťavy, 1 lyžička limetkovej kôry, 3 lyžice chia semienok, na ozdobu pokrájaná broskyňa, ¼ šálky čučoriedok


Postup:
Broskyne sparte vriacou vodou, ošúpte a dužinu jednej broskyne roztlačte vidličkou alebo rozmixujte. Druhú nakrájajte na kocky, na ozdobu. Vmiešajte rastlinné mlieko, pridajte med alebo stéviu, limetkovú šťavu, kôru a chia semienka. Dajte bokom na 2-3 hodiny, aby semienka napučali a vytvorili tak konzistenciu gélu. Rozdeľte do misiek a ozdobte pokrájanou broskyňou a čučoriedkami alebo akýmkoľvek iným bobuľovým ovocím


ČOKOLÁDOVÉ BROWNIE S BROSKYŇAMI (bez múky)


Ingredience:
3 lyžice ghí, 80 g horkej čokolády, 100 g mletých alebo rozmixovaných orechov, 3 bielky, 2 žĺtky, 1-2 lyžice stéviového sladidla PECVA, 2 broskyne, maslo alebo kokosový olej na vymastenie, mleté ​​orechy na vysypanie, strúhaný kokos alebo kúsky čokolády na ozdobu


Postup:
Najskôr si vymažte formu tukom a vysypte mletými orechmi alebo kokosom. Rúru predhrejte na 180 ° C. Broskyne umyte, vyberte kôstku a nakrájajte na mesiačiky. Pripravte vodný kúpeľ, nad ktorým rozpustíte ghí a čokoládu. Po rozpustení odstavte z tepla. Nameľte orechy a primiešajte ich k mierne vychladnutej rozpustenej čokoláde. V jednej mise vyšľahajte žĺtky, pridajte sladidlo alebo kokosový cukor, vyšľahajte do svetlej peny, v druhej mise zase bielky do tuhého snehu. Vyšľahané žĺtky i bielky postupne vmiešajte k čokoládovej zmesi. Cesto vlejte do pripravenej formy. Povrch pokryte mesiačikmi broskyne, posypte kokosom a prípadne kúskami horkej čokolády. Pečte približne tridsať minút.


MARHUĽOVÝ SORBET


Ingredience:
800 g zrelých marhúľ, 100 ml čerstvej pomarančovej šťavy, citrónová šťava, podľa potreby med alebo kokosový cukor alebo stéviové sladidlo PECVA, lístky mäty alebo medovky na ozdobenie


Postup:
Marhule umyte a vykôstkujte. Nakrájajte ich na malé kúsky a nechajte zamraziť. Zmrznuté ovocie rozmixujte s pomarančovou šťavou a prípadne, vzhľadom na kyslosť šťavy, mierne oslaďte medom alebo kokosovým cukrom alebo stéviovým sladidlom PECVA. Pokvapkajte citrónom. Hotový sorbet podávajte ozdobený lístkami čerstvej mäty alebo medovky.

Páčia sa Vám naše novinky? Viac rád môžete dostávať pravidelne do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím súhlas so spracovaním osobných údajov. Ďakujeme za pochopenie.