Leto v znamení grilu. Zn. Zdravšie

Trendy vo výžive
Detoxikácia a chudnutie
Leto v znamení grilu. Zn. Zdravšie

Pripravila Štěpánka Kutišová výživová poradkyňa NATURHOUSE


Tiež patríte k milovníkom letného grilovania? Potom mám pre vás dve správy. Začneme tou zlou, grilovanie nepatrí medzi najzdravšie úpravy pokrmov, pretože sa počas neho môžu vytvárať nevhodné zlúčeniny. Tieto procesy vznikajú prevažne grilovaním mäsa a mäsových produktov, ale nevyhýbajú sa ani grilovanej zelenine.


Prejdime k tej druhej správe. Našťastie pre nás bude o niečo pozitívnejšia. Tvorbu nezdravých zlúčenín môžeme zásadne obmedziť, ak dlhšiu dobu, najlepšie cez noc alebo aspoň niekoľko hodín mäso marinujeme v tekutých zmesiach bylín a korenia. Platí to predovšetkým o rozmaríne, kurkume a tymiane, ale nápomocný je aj cesnak, oregano a mnoho ďalších.


Pamätajte, že čím viac mäso grilujete, tým väčšia koncentrácia škodlivých látok sa v ňom tvorí, takže dávajte prednosť mäsu menej alebo stredne prepečenému. Opatrne však s hydinovým mäsom, ktoré sa pri letných teplotách ľahko kazí a po pohodovom posedení s priateľmi hrozí možnosť bakteriálnej nákazy.


Grilované mäso nejedzte s chlebom ani pečenými zemiakmi, aby ste obmedzili tvorbu karcinogénnych zlúčenín, ktorú podporuje kombinácia tuku, bielkoviny a sacharidov. Radšej si ugrilujte kopec zeleniny, ktorú vzhľadom k možnej tvorbe akrylamidov doplňte ešte čerstvou zeleninou. Grilujte huby, cibule, paradajky a cukety, ktoré môžete zabaliť do alobalu a preložiť ich sušenou šunkou. Pre zmenu môžete grilovať polentu alebo kukuričnú tortilu.


Ugrilujte si aj dezert. Namiesto zmrzliny vytvorte kebaby s ananásom, hruškami, nektárinkami, jahodami alebo dokonca aj červenými melónmi. Rozpusťte 70% čokoládu a pokvapkajte ovocné špízy horúcou čokoládou.


Zásobte sa antioxidantmi. Po jedle si dajte pohár s bobuľovým ovocím a namiesto alkoholu popíjajte jemný zelený alebo biely čaj. Že je na neho v lete príliš horúco? Tak skúste ľadový. Rovnako tak poslúži džbánok s nápojom s výťažkami zo zeleného čaju INFUNAT, do ktorého ste na dochutenie pridali krájanú limetu, pomaranč alebo citrón, vložili mätu alebo medovku zo záhradky a prípadne doplnili trochou ľadu. Na grilovanie si rozhodne pribaľte kapsule so zeleným čajom a plodmi acai MIVINAT ACAI, ktoré sú mimoriadnym antioxidantom schopným značne neutralizovať škodlivé zlúčeniny.


Pozor na zakúpené dresingy a barbecue omáčky. Spravidla majú v sebe mnoho cukru. Ľahko si vytvoríte vlastnú verziu z balzamika, cesnaku, bazalky a olivového oleja. Namiesto červeného mäsa zmixujte lososa s horčicou. Pridajte šalotku, estragón alebo inú dostupnú bylinku, soľ a čierne korenie. Vytvorte placičky a grilujte asi dve minúty z každej strany.


Na kuracie prsia naneste marinádu z medu, olivového oleja, cesnaku, bazalky, šafranu alebo kurkumy, tymianu, kajenského korenia, oregana, soli, šalvie a petržlenu. Až pripravíte tento plátok na grile (asi 10 minútovým opečením z každej strany), môžete byť pokojnejší. Bylinky skvelo chutnajú a hlavne vás ochraňujú.


Naše recepty:


Grilovaná chobotnica na rukolovom šaláte


Ingrediencie (5 - 6 osôb): 1 chobotnica, olivový olej, balzamikový ocot, balzamiková redukcia, morská soľ, biely peper, rukola, cherry paradajky, šťava z čerstvých limetiek


Postup: Chobotnicu očistite a umyte vo vode. Celú ju dajte variť do väčšieho hrnca do osolenej vody, trvá to 40 až 60 minút. Počas varenia chobotnice si pripravte marinádu na naloženie chobotnice. Na 1 polievkovú lyžicu oleja dajte 2 polievkové lyžice balzamikového octu, pripravte si dosť marinády na potretie chobotnice. Marinádu dochuťte soľou a peprom a premiešajte. Uvarenú chobotnicu nakrájajte na kúsky, naporciujte si chápadlá i hlavu a naložte do marinády aspoň na 1 hodinu, ideálne cez noc. Chobotnicu potom grilujte. Na rukolový šalát si pripravte marinádu z olivového oleja a limetkovej šťavy. Na 1 lyžicu oleja pridajte 2 lyžice limetkovej šťavy. Marinádu dôkladne premiešajte a vložte do nej opratú rukolu. Na tanieri naservírujte rukolový šalát, pridajte cherry paradajky a kúsky chobotnice. Všetko dochuťte balzamikovou redukciou.


Náš tip: Namiesto celej chobotnice si môžete kúpiť sépiové chápadlá, ktoré sú o niečo lacnejšie.


Video, ako si grilovať chobotnicu nájdete tu.


Grilované kuracie mäso s indickou marinádou


Ingrediencie: kuracie prsičká, 300 ml bieleho jogurtu – ideálne 3 % tuku, karí korenie, soľ, podľa chuti korenie tandoori


Postup: Kuracie prsičká nakrájajte na medailóniky. Pripravte si marinádu zmiešaním bieleho jogurtu, 2 až 3 lyžíc karí korenia a dochuťte soľou. Kto má radšej ostrejšiu chuť, môže pridať korenie tandoori. Kuracie kúsky naložte do marinády a nechajte ideálne cez noc marinovať. Grilujte na grilovacej tácke. Podávajte so zeleninovým šalátom.


Na prípravu receptu sa pozrite tu.


Šalát s valeriánkou a pomarančmi


Ingrediencie: omytá valeriánka, červená cibuľa, 2 pomaranče, olivový olej alebo orechový olej, balzamikový ocot, hrsť vlašských orechov


Postup: Červenú cibuľu pokrájajte na kolieska, pomaranč nakrájajte na kocky. Do šalátovej misy si prichystajte omytú valeriánku, pridajte nakrájanú cibuľu a pomaranč. Dochuťte 3 polievkovými lyžicami balzamikového octu a olivovým alebo orechovým olejom. Môžete dozdobiť hrsťou vlašských orechov, ale vzhľadom k vysokému obsahu tuku to s nimi nepreháňajte. Premiešajte a podávajte ako prílohu.


Prečo si dopriať tento šalát? Pozrite sa na video.


Grilované pražmy s grilovanou zeleninou


Ingrediencie: pražmy, grilovacie korenie na ryby, zmes čerstvých byliniek: šalvia, mäta, tymian, bazalka, medovka, limetková šťava, cuketa, ľuľok, papriky, zemiaky, grilovacie korenie na zemiaky, olivový olej, morská soľ


Postup: Pražmy omyte, do brušnej dutiny vsypte grilovacie korenie na ryby, vypchajte ju zmesou nasekaných čerstvých byliniek a ochuťte lyžicou limetkovej šťavy. Povrch pražiem tiež posypte grilovacím korením na ryby z oboch strán. Nechajte pražmy rozležať a pripravte si zeleninu na grilovanie. Zemiaky v šupke vopred povarte, ostatnú zeleninu pokrájajte. Zeleninu zmiešajte s trochou olivového oleja a ochuťte korením. Uvarené zemiaky nakrájajte na plátky, ochuťte soľou a grilovacím korením a pokvapkajte olivovým olejom. Začnite grilovať zeleninu a zemiaky, po určitej dobe pridajte ryby, pretože sú rýchlejšie hotové.


Pozrite sa, ako si pražmy pripraviť.

Páčia sa Vám naše novinky? Viac rád môžete dostávať pravidelne do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím súhlas so spracovaním osobných údajov. Ďakujeme za pochopenie.