Späť v práci, späť v škole

Detoxikácia a chudnutie
Trendy vo výžive
Späť v práci, späť v škole

Výživová poradkyňa NATURHOUSE
Štěpánka Kutišová

Na jednej strane síce smútime za letom, ktoré je vždy tak krátke, na druhú stranu sa však tešíme na pravidelný režim dochádzok do práce a našich detí do školy, kontakt s kolegami a znovuzavedenie zdravých návykov, ktoré nás po celý rok tak posilňujú.. Ide len o jedno: aby boli naozaj nášmu zdraviu a štíhlej línii prospešné. Ako teda na ne?

PEVNÁ VÔĽA VERZUS ZDRAVÉ NÁVYKY
zena nakup
Keď ide o udržiavanie štíhlosti alebo dokonca o zdravé chudnutie, mali by sme sa prestať spoliehať na pevnú vôľu, ktorá má v skutočnosti veľmi krátky život, a namiesto toho vsádzať hlavne na železné návyky. Po určitej dobe sa nám natoľko zautomatizujú, že ich dodržiavanie nás nestojí o nič viac pevnej vôle než v prípade rannej očisty zubov zubnou pastou. Taká je sila zvyku.

PRÍPRAVA NADO VŠETKO
V prípade zdravého stravovania ide predovšetkým o pravidelnosť. Nikomu neprospieva vstávanie v strese na poslednú chvíľu, doháňanie meškania vynechaním jedla i kvalitná hydratácia, posilnenie vnútorného stresu veľkými dávkami kofeínu, a tak aj podporou celkovej dennej nepohody, ktorá sa nesie celým dňom. Ak však radi dlhšie spíte, mám pre vás jednu radu. Pripravte sa na deň vopred. Nabalená desiata či celý obed vo vhodných škatuľkách či obedových nádobách v chladničke sú neprekonateľnou podporou. Aj keď to môže vyzerať, že vás chcem ochudobniť o večerný spánok, z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že práve dodržiavaním zdravých návykov získate o porciu energie navyše, ktorú môžete využiť na prípravu chutného jedla deň vopred.

OVOCIE V AKCII
ovoceNevyhnutnou súčasťou príprav sú chutné a ľahké desiaty. Ak ich jeme, udržiavame si vyrovnanú hladinu cukru v krvi, ktorá nám môže pomôcť eliminovať náladovosť v práci a našim deťom pomôže k väčšej sústredenosti a podporí aj ich výkon v škole. Doby, kedy sa im balili dva krajce chleba s maslom a salámou, považujem za prekonané. Náš ľahký krok udržiava predovšetkým konzumácia širokého sortimentu ovocia. Nezabudnime na to, že vyživuje, hydratuje, a to vďaka vysokému podielu vlákniny, flavonoidov, antioxidantov a posilňuje srdcovo-cievny systém, stabilizuje hladinu krvného cukru a nakoniec udržiava vyrovnaný aj náš emocionálny stav!


KRABIČKY, VIDLIČKY, SPRACOVANÁ ÚRODA
Pre dobrú náladu si teda pripravme ovocie. Ak sme natoľko pracovne vyťažení, že nie je možné počítať ani s piatimi minútami, ktoré spotrebuje chrumkanie celého jablka, potom si ovocie nakrájajte na kúsky, pokvapkajte citrónovou alebo limetkovou šťavou a prípadne pridajte rovno malú vidličku do krabičky, aby bola okamžite po ruke. Deťom môžeme z jesennej sezóny pripraviť napríklad zavárané domáce výživy z hrušiek, jabĺk a sliviek, ktoré dosladíme prírodným spôsobom, napríklad medom či javorovým sirupom.

KYSLOMLIEČNE VÝROBKY, SUŠIENKOVÉ MAŠKRTENIE
Ďalšou zložkou príprav desiat sú kyslomliečne výrobky. Dávame im prednosť pred mliečnymi dofarbovanými a prehnane dosladzovanými školskými mliečnymi desiatami. Jogurty deťom vhodne dochutí napríklad spomínaná ovocná výživa. Výborné sú tiež vlákninové sušienky FIBROKI, ktoré chutia skvele nalámané v jogurte či v inom kyslomliečnom produkte. Ak ich máme pripravené so sebou, môžu nás ochrániť pred zlozvykom dennej konzumácie domácich pečených múčnikov s kolegyňami u dopoludňajšej či popoludňajšej kávy.

CHIA PUDINGY
svačinaPríprava alternatívneho chia pudingu nie je vôbec zložitá. Stačí zmiešať päť lyžičiek chia semienok v menšej šálke alternatívneho mlieka (mandľového, kokosového, makového atď.) a pridať bobuľové či iné ovocie (miešame druhy nesladké s tými sladšími, ktoré desiatu vhodne dosladia), prípadne trochu iných semienok či suchých plodov, napr. goji alebo moruší, lyžičku medu a nechať stuhnúť do druhého dňa trebárs priamo v pohári s uzáverom, aby bol pripravený do tašky spolu s jedlom do práce či do školy.

BIELKOVINY PRE VÝKON I SÝTOSŤ
Niekedy však pre vyšší pocit sýtosti a spokojnosti potrebujeme vyšší prísun bielkovín konzumovaných aj počas dňa. V tomto prípade zabalíme varené vajíčko, misku šľahaného tvarohu s bylinkami, občas vymeníme za cottage syr s pažítkou, môže poslúžiť aj konzerva tuniaka so zeleninou alebo pokrájané kocky tofu. Prikusovanie pokrájaných kúskov mrkvy, uhorky, zeleru, kalerábu, reďkoviek alebo paradajok či papriky je benefitom navyše.

Páčia sa Vám naše novinky? Viac rád môžete dostávať pravidelne do Vašeho e‑mailu.
Potvrďte prosím súhlas so spracovaním osobných údajov. Ďakujeme za pochopenie.