Kúzlo začiatku leta: čerešne, višne a maliny

Kúzlo začiatku leta: čerešne, višne a maliny

Začiatkom leta začína sezóna drobného bobuľového ovocia, ktoré je mimoriadne prospešné pre zdravie. Čerešne sú často považované za prírodné analgetiká pomáhajúce tíšiť bolesť. K sladkej  čerešni však patria tiež kyslé višne. Jej plody bývajú drobnejšie, dozrievajú neskôr a u oboch druhov si vážime nečakane vysokého podielu organicky viazaného jódu. V čerešniach 250 mg, vo višniach je to dokonca 300 mg. Čerešne, najlepšie v čerstvom stave, pôsobia výrazne protireumaticky, veľmi pomáhajú pri dne, pretože zvyšujú vylučovanie kyseliny močovej.


Čerstvá čerešňová šťava jemne vklepaná do pokožky pôsobí proti vráskam. Višňami sa predtým ošetrovali pokazené zuby, kŕčové žily a aj už spomínaná bolesť hlavy. Čerešne majú tiež laxatívne účinky, takže môžu pomôcť pri zápchach. Čerešne aj višne sú ideálne na redukciu váhy a na udržanie zdravej pokožky!


V čerešniach nájdeme vitamíny A, C, B, vápnik, železo, draslík, veľa vlákniny. Višne majú väčší obsah fenolových zlúčenín ako čerešne a sú tiež prírodným zdrojom enzýmu superoxiddismutáza, čo je požierač voľných radikálov.


Určite už premýšľate o povestných čerešničkách na torte, ktoré by som však radila vyrobiť z čisto prírodných surovín a rozhodne na nich šetriť s cukrom. Ako jedna z prírodných náhrad cukru sa používa xylitol. Vedeli ste, že sa vyrába z malín?


Maliny sú dobrým zdrojom vlákniny, fosforu a selénu a skvelým zdrojom vitamínu C. Sú bohaté na rôzne antioxidanty a rastlinné zlúčeniny, ktorým sa pripisuje schopnosť bojovať s chorobami. Rýchle zmrazovanie a spracovávanie malín zničí väčšinu vitamínu C, ale nie podstatnú časť iných antioxidantov. Obľúbený je aj list maliníku, ktorým sa liečila nevoľnosť.


Antokyány obsiahnuté v malinách tiež znižujú hladinu krvného cukru po konzumácii jedál bohatých na škroby. Ďalej sa zistilo, že pomáhajú predchádzať stukovateniu pečene a zároveň znižovať obezitu. Vitamín A v malinách je prírodným prostriedkom proti očným ťažkostiam. V čínskej medicíne sa používajú pri nedostatočnej ostrozrakosti a šeroslepote. Vysoká koncentrácia rutínu spevňuje cievne steny očí a zlepšuje prísun živín. V ázijskej medicíne sa maliny užívajú aj ako prostriedok proti silnému krvácaniu počas menštruácie. Maliny odvodňujú organizmus, čistia črevá, pomáhajú pri chorobách obličiek a močového mechúra.


Nakoniec si pripomeňme, že maliny sú rovnako ako čerešne a višne skvelé v kozmetike. Obsahujú totiž veľmi veľa biotínu. Tento vitamín krásy z komplexu vitamínov B obsahuje síru, ktorá je dôležitá pre zdravie a vzhľad kože, nechtov a vlasov. Človek si síce vyrába biotín sám, ale len pri zdravej črevnej flóre. Prevažnú časť tejto životne dôležitej látky totiž produkujú baktérie. Malinová kúra zlepšuje zdravie, vzhľad kože a vlasov. Stačí niekoľko dní raz denne zjesť porciu malín alebo z nich pripraviť ľahký a zdravý dezert. Napríklad malinový jogurt.


Malinový jogurt
Ingrediencie: 250 g malín, 1 biely jogurt alebo kokosový jogurt, 1 PL citrónovej šťavy, pre sladšiu chuť môžete pridať pár kvapiek sladidla PECVA, vláknina FIBROKI



Postup: Maliny starostlivo preberte a umyte, pokiaľ nie sú z domácej produkcie. Zmiešajte jogurt s citrónovou šťavou a vmiešajte maliny, pre sladšiu chuť môžete pridať pár kvapiek sladidla PECVA. Do malinového jogurtu sa po obede výborne hodia 2 lyžice vlákniny FIBROKI.


Višňový ovsený bochníček
Ingrediencie: ½ šálky sušených višní, 2 šálky drobných ovsených vločiek, 2 šálky mandľového alebo kokosového mlieka, ¼ šálky javorového sirupu alebo medu alebo 2 lyžice stéviového sladidla PECVA, ½ lyžičky soli, 2 vajcia, ½ lyžičky vanilkového extraktu, kokosový olej na vymastenie formy


Postup: V stredne veľkej mise zmiešajte višne, vločky, javorový sirup alebo med alebo sladidlo PECVA a soľ. Primiešajte mlieko, vajcia a vanilkový extrakt. Zmes vlejte do formy vymastenej kokosovým olejom. Naplnenú formu postavte na plech na pečenie. V rúre predhriatej na 180 ° C pečieme 30-40 minút, alebo kým stredy mierne nezozlatnú. Podávajte teplé.


Šalát s malinovou zálievkou
Ingrediencie na šalát: 1 šálka na malé kúsky nakrájaného špenátu, 1 šálka nakrájaného hlávkového šalátu, ¼ šálky nakrájanej červenej kapusty, ½ šálky nakrájanej červenej papriky, ½ nakrájanej paradajky, ¼ šálky cíceru (konzervovanú riadne prepláchnite), ½ šálky nastrúhanej mrkvy, ¼ avokáda nakrájaného na kocky, 1 lyžica olivového oleja
Ingrediencie na malinovú zálievku: ½ šálky malín, 3 lyžice balzamika, 1 lyžica nesladeného jablkového džúsu, 1 lyžička oleja, 1 lyžička medu alebo pár kvapiek sladidla PECVA
Postup: V mise zmiešajte špenát, hlávkový šalát, kapustu, červenú papriku, paradajku, cícer, mrkvu a avokádo. V ďalšej miske zmiešajte ingrediencie na malinovú zálievku. Pred podávaním zamiešajte dresing do šalátu.


Višňové čokoládové plátky
Ingrediencie: 1 šálka sušených višní namočených vo vode aspoň jednu hodinu, 1/2 šálky sušených brusníc, 2 lyžice čistého javorového sirupu, ¼ lyžičky soli, ¼ lyžičky kokosového oleja, 2 šálky strúhaného kokosu
Ingrediencie na čokoládovú polevu: 80% čokoláda, podľa chuti na dosladenie sladidlo PECVA


Postup: Náplň plátkov spracujte v mixéri, náplň rozotrite v tenšej vrstve na plech vyložený alobalom a umiestnite do mrazničky. Keď náplň stuhne, vyberte z mrazničky a nakrájajte na tyčinky. Čokoládu rozpustíte vo vodnom kúpeli, doslaďte sladidlom PECVA a tyčinky ponorte do čokoládovej polevy a dajte odkvapkať napríklad na drôtenú podložku. Nechajte stuhnúť v mrazničke, tyčinky v nej môžete i uchovať.

Páčia sa Vám naše novinky? Viac rád môžete dostávať pravidelne do Vašeho e‑mailu.